Onderscheid jezelf als young professional op de arbeidsmarkt

Yes, je diploma is behaald en ondertekend. Jij bent klaar voor de volgende stap, namelijk jouw kennis en kunde naar de praktijk brengen. Doe je dat als zelfstandig ondernemer of ga je aan de slag bij een tof bedrijf? De overgang van afgestudeerde student naar de arbeidsmarkt kan uitdagend zijn. Ik nam contact op met mijn collega’s om te vragen wat hun beste tips voor young professionals zijn. 

Tip 1: Anticipeer op trends

In wat voor werkgebied ambieer jij een loopbaan? Zorg dat je goed ingelezen bent in je vakgebied. Welke trends zijn er gaande? Door je bewust te zijn van de ontwikkelingen binnen je vakgebied toon je interesse en laat je zien dat je verstand van zaken hebt. 

Young professionals durven niet altijd hun ideeën te delen, bang dat ze iemand voor het hoofd stoten. Maar veel young professionals kijken met een erg frisse blik naar het werkveld en dat kan zorgen voor innovatieve oplossingen. Durf dus op de hoogte te zijn van trends en daar jouw eigen visie over te delen. 

Daarnaast is het altijd interessant om op de hoogte te zijn van trends op de arbeidsmarkt. Denk maar eens aan hoe solliciteren werkt. Dat is echt een skill waar je beter in kunt worden door je communicatieve vaardigheden zoals schrijven, presenteren en spreken te trainen. Op dit moment is het steeds populairder om met video te werken binnen de wervingsprocedure. 

Dat geldt voor zowel werkgevers als professionals. Werkgevers zetten bijvoorbeeld graag een jobclip of werkgeversvideo in. Professionals kunnen zichzelf positief onderscheiden door in plaats van een geschreven brief een kennismakingsvideo te sturen. Punt één in de pocket!

Mijn collega Demi (online marketeer) geeft een aantal adviezen over hoe je jezelf presenteert: “Je kunt jezelf op verschillende manier onderscheiden. Maar een foto is wél het eerste wat opvalt. Zorg voor een goede professionele foto. Is je gezicht duidelijk in beeld en heb je een neutrale achtergrond? Perfect! Daarnaast kun je opvallen met een mooi opgemaakt cv. Een handige tool hiervoor is Canva. Hier kun je kiezen tussen verschillende lay-outs om zo jouw cv te laten schitteren. Let wel even goed op bij het opslaan, anders vind je bij het openen van de pdf de naam van de lay-out nog bovenaan de pagina.”

Tip 2: Gebruik een actieve houding

Ken je de formule Actie = Reactie? Door een actieve houding aan te nemen en daarop te anticiperen, is de kans groot dat je sneller iets voor elkaar krijgt. Voorbeeld: rondom de tijd van de afstudeerstages loopt mijn LinkedIn-feed vol met studenten die een oproep plaatsen voor een afstudeerstage. Leuk, zeker wanneer je bericht goed geschreven is, maar iedereen doet het en het is dus niet per se onderscheidend. Kies bijvoorbeeld liever voor het maken van een lijst met tien bedrijven die je tof lijken en waar je graag stage zou willen lopen. Stuur ze allemaal een gepersonaliseerde mail met een video en een toelichting over wat jij dit bedrijf als stagiair te bieden hebt. Gegarandeerd succes! 

Ditzelfde geldt voor het zoeken van een (starters)functie. Kijk naar toffe bedrijven, ontdek wat zij nodig hebben en ontdek voor jezelf hoe jij die behoefte kunt vervullen. Omdat er een grote arbeidsmarktkrapte is op dit moment, heb je ook meer kansen om jezelf door middel van een actieve houding sterk te profileren. 

Mijn collega Jeanne (recruiter) zegt daar het volgende over: ”Wanneer iemand kritisch durft te zijn tijdens een sollicitatiegesprek word ik getriggerd. Je toont interesse door vragen te stellen en je te verdiepen in een organisatie/functie. Voorbeelden als: Waar wil een organisatie naartoe en hoe zien ze mijn positie in dit plaatje? Wat is nu echt typerend voor deze organisatie? Hoe is deze organisatie omgegaan met het nieuwe werken? Kunnen ze het verschil maken voor mij als sollicitant?”

Tip 3: Lees je in voor een gesprek

En met het inlezen voor een gesprek bedoel ik niet alleen de persoon met wie je een gesprek hebt opzoeken op LinkedIn. Dat is ook belangrijk, maar probeer nog een inhoudelijke verdiepingsslag te maken. Dat doe je door de website van het bedrijf door te nemen, de socialmediapagina’s en bijvoorbeeld persoonlijke profielen van collega’s te bekijken. Bekijk waar het bedrijf zich op dit moment mee bezighoudt en hoe jij daar vanuit jouw potentiële rol een bijdrage aan kunt leveren. Het levert je sowieso positieve aandacht op als jij weet waar je over praat en op de hoogte bent.

Mijn collega Joris (recruiter) zegt daar het volgende over: “Mijn tip is om naast natuurlijk een uitgebreid bezoek aan de website ook op zoek te gaan naar beeldmateriaal van het bedrijf; zijn er bijvoorbeeld bedrijfsvideo’s of werkgeversclips? Zo krijg je meteen een duidelijk beeld van het bedrijf, maar ook van de sfeer. Daarnaast zou ik de socials bekijken (Linkedin, Facebook, Instagram), want daar wordt vaak meer gedeeld over waar ze mee bezig zijn op dit moment. Hier kun je tijdens het gesprek dan mooi op inhaken. Zorg dat je in ieder geval voldoende weet over het product/de dienst van het bedrijf, de branche, de concurrentie, de geschiedenis en de missie/visie van het bedrijf.”

Tip 4: Maak een overzicht van goede vragen

Je wilt indruk maken tijdens een sollicitatiegesprek, dus het is belangrijk dat ook jij als kandidaat goede vragen stelt. Hiermee laat je zien dat je opnieuw verstand van zaken hebt, maar vooral erg actief en nieuwsgierig bent. Je toont interesse door de juiste vragen te stellen. Daarnaast helpt het jou om inzicht te krijgen of dit een bedrijf is waar jij wilt werken. 

Maak dus voor jezelf een lijstje met goede vragen die je kunt stellen aan de recruiter, manager of ondernemer. Zo laat jij zien dat jij jouw mannetje staat tijdens een gesprek en dat je weet hoe je een gesprek moet starten en onderhouden. Mijn collega’s schreven hier al eerder een blog over.

Tip 5: Vervang excuses door een bedankje

Heb je een keer iets later van je laten horen? Ben je vergeten een mail te beantwoorden of is er iets anders gebeurd waar je normaliter je excuses voor zou aanbieden? Veel mensen bieden onnodig vaak hun excuses aan. In plaats van te mailen met “sorry dat het wat langer heeft geduurd”, mail je: “bedankt dat je op mijn reactie hebt gewacht”. 

Op die manier geef je een situatie een positievere draai dan wanneer de focus op de excuses komt te liggen. Plus: het geeft ook jou een minder bezwaard gevoel wanneer je iemand bedankt in plaats van dat je excuses maakt. 

Tot zover een aantal tips om jezelf te onderscheiden op de arbeidsmarkt. Heel veel succes! Ben je op zoek naar een toffe startersfunctie binnen het mkb op het gebied van sales, marketing, hr of administratie? Wij hebben de leukste vacatures bij jou in de regio. Kom een (digitaal) bakkie met ons doen. 

Facebook
Email
LinkedIn