Werk aan de winkel - door Wendy Smits

Categorieën: laatste nieuws

De arbeidsmarkt is krap, de uitdaging om de juiste mensen te vinden groot. Tot voor kort was dat heel andere koek. Kandidaten mochten in hun handjes knijpen als bedrijven hen in dienst wilden nemen.  Nu is het de omgekeerde wereld: bedrijven mogen blij zijn als mensen bij hen willen werken! Kortom: werk aan de winkel voor bedrijven: wees woest aantrekkelijk of verlies het van collega bedrijven. 
 De eerste kans om het goed te doen is de CANDIDATE EXPERIENCE, de optelsom van ervaringen die een kandidaat heeft met jou als bedrijf tijdens het sollicitatieproces.  62% van de blije kandidaten zou in de toekomst opnieuw bij je solliciteren en 78% praat erover met anderen, dus: aan de slag!
 

Een betere CANDIDATE EXPERIENCE (en daardoor ook een betere employer branding)  in  5 stappen:

1. Communicatie: maak duidelijk wat de kandidaat kan verwachten. Wat zijn de stappen die de kandidaat gaat doorlopen? Bevestig ontvangst van de sollicitatie en wanneer de kandidaat een reactie kan verwachten.  Laat ook weten als iemand even ‘on hold’ staat tijdens een procedure, of stuur reminder-mails als je nog een antwoord verwacht. Ben persoonlijk in je communicatie. 

2. De rode loper: verras kandidaten. Ontvang ze met aandacht, heet ze op een bijzondere manier welkom: ze zijn bijzonder! Kom ze tegemoet.  Bij LEF voeren we bijvoorbeeld intakegesprekken op locatie (goede kandidaten hebben een baan), of in de auto van afspraak naar afspraak. Bied de mogelijkheid om ’s avonds intakes te doen. Elke dag weer verrassen wij kandidaten met die mogelijkheid.

3. Wijs meteen af: Wijs je een kandidaat af? Doe dat dan meteen. Een eerlijke afwijzing wordt gewaardeerd! Hoe ik dat weet?  Ik denk dat 30% van de kandidaten me bedankt voor de afwijzing. 

4. Daag uit. Een kandidaat stelt doortastende vragen op prijs, en laat graag blootleggen wat hem of haar beweegt. Niet zelden merken wij tijdens een intake dat een kandidaat tijdens zo’n gesprek een beter beeld krijgt van wat hij of zij echt wil.
Tip voor werkgevers: vraag! in plaats van praat.  Veel bedrijven vertellen tijdens een sollicitatiegesprek vooral (of alleen maar) over hun bedrijf. Dat zorgt voor een kater bij de kandidaat. Wil het bedrijf dan echt niets van hem of haar weten? Wie hij of zij is en wat zijn of haar kwaliteiten zijn? En wat daarbij kan helpen is mijn laatste punt:

5.  Breng structuur aan tijdens je gesprek.
Noteer wat je wilt weten. Schrijf een aantal vragen op. Hou scherp of je te weten komt wat belangrijk is. En stel soms out of the box en niet alleen de gebruikelijke vragen. Je krijgt er echte  gesprekken door. Bij LEF zijn we daar altijd naar op zoek. Kijk maar eens naar onze bedrijfsfilm op de homepage.

Wil je weten hoe het sollicitatieproces bij jouw organisatie wordt ervaren?
ONDERZOEK DE CANDIDATE EXPERIENCE. Een verbeterde candidate experience zorgt ervoor dat je talent aan je kunt gaan binden en dat je werkgeversimago verbetert. En daar helpen dan zelfs afgewezen kandidaten bij! 
 

 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Wendy Smits
Publicatie datum
1-10-2018 20:00
Deel dit artiekel
toggle Vragen? Chat met ons!STEL JE VRAAG
Consultant toggle
send

Sorry

Op dit moment is er niemand online. Laat je gegevens hier achter, dan nemen wij contact op.

Bedankt

Bedankt voor de informatie, we nemen snel contact met je op.
LEF Recruitment gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close