Opvallen met een goed LinkedIn-profiel, zo doe je dat!

Google jij wel eens je naam? Grote kans dat jouw LinkedIn-profiel bovenaan de lijst verschijnt! Maar met méér dan 675 miljoen gebruikers wereldwijd is het anno vandaag minder vanzelfsprekend dat je LinkedIn-profiel ook goed opvalt bij (potentiële) werkgevers of recruiters. Terwijl dit wel van groot belang is. Een goed profiel zorgt er simpelweg voor dat je beter gevonden wordt. Daarnaast maak je met een goed profiel een daverende eerste indruk én weten mensen meteen wat je ze te bieden hebt. De hoogste tijd om jouw LinkedIn-profiel up-to-date te maken en een verbluffende online indruk te maken. In dit artikel geven we je tips over hoe jouw LinkedIn-profiel wél gaat opvallen.

Tip 1: Zorg voor een professionele foto

Je kunt de aandacht natuurlijk op verschillende manieren naar je toe trekken. Maar een foto is wél het eerste wat opvalt! Eén beeld zegt namelijk meer dan duizend woorden. Omdat LinkedIn een zakelijk platform is, hoort daar natuurlijk een professionele foto bij. De hoogste tijd om jouw profielfoto eens onder de loep te nemen. Is jouw gezicht duidelijk in beeld en heb je een neutrale achtergrond? Perfect! Extra tip: kies ook een passende achtergrondfoto (banner) uit. 

Tip 2: Ga voor een pakkende kopregel

Naast je (professionele) profielfoto is je kopregel, de tekst onder je naam, het eerste wat wordt gezien op jouw profiel. Zorg dat je in maximaal 220 tekens duidelijk maakt wat je uniek maakt. Om je op weg te helpen kun je eens nadenken over deze vragen: Hoe help jij anderen? Waar ben jij goed in? Houd hierbij wel rekening dat de kopregel na ongeveer 80 tekens afgebroken wordt in je LinkedIn-tijdlijn (desktop). Probeer met een wervelende en prikkelende tekst mensen door te laten klikken naar jouw profiel. Extra tip: voeg hier belangrijke zoekwoorden (bijvoorbeeld: recruiter, marketeer of accountmanager) toe die relevant zijn voor jouw profiel zodat potentiële werkgevers of recruiters jou hierop kunnen vinden. 

Tip 3: Schrijf een prikkelende introtekst

We zijn aangekomen bij misschien wel het lastigste onderdeel van je profiel: de intro. Ook al draait heel deze tekst om jou, het kan lastig zijn om jouw potentiële werkgever aan te spreken. Leg hier in een korte samenvatting uit wie je bent én wat je kan.

Tip 4: Zorg dat je contactgegevens up-to-date zijn

Yes, je profiel wordt gevonden. Nu is het tijd om ze te laten weten hoe je te bereiken bent. Je kunt op LinkedIn verschillende contactgegevens invullen zoals e-mailadres, telefoonnummer of website. Hoe meer je invult, hoe makkelijker je het anderen maakt om contact met je op te nemen. 

Tip 5: Wat heb je al gedaan?

Ondertussen is LinkedIn véél meer dan een digitaal cv. Toch blijft het belangrijk om je (relevante) ervaringen en opleidingen te delen. Vergeet hierbij ook niet om duidelijk te omschrijven wat precies je taken, vakken of prestaties waren. Is er een bedrijfspagina aanwezig? Koppel dan je profiel aan het bedrijf; zo is ook het logo zichtbaar op je profiel. Staat wel zo professioneel! 

Tip 6: Onderscheid jezelf

Binnen LinkedIn heb je de mogelijkheid om maar liefst 50 vaardigheden toe te voegen aan je profiel. Deze worden ook gebruikt in zoekopdrachten en kunnen je zo écht onderscheiden. Vul je LinkedIn-profiel zo volledig mogelijk in, maar wel to the point. Als je alles in je LinkedIn-profiel wilt proppen, raken lezers de kluts kwijt. Belangrijk om te weten is dat de top drie direct zichtbaar is op je profiel, daarom is het natuurlijk belangrijk om je hierop te focussen. 

Tip 7: Zorg voor social proof en verzamel aanbevelingen

Als je een product koopt, wil je toch ook niets liever dan weten wat anderen ervan vonden? Precies! Zo werkt het ook op LinkedIn. Aanbevelingen vertellen namelijk hoe jouw collega’s, managers of opdrachtgevers (samen)werken met jou hebben ervaren. Het kan misschien wat spannend zijn, maar heb het LEF en vraag om aanbevelingen!

Facebook
Email
LinkedIn