Waarom wél een recruiter inschakelen?

Categorieën: laatste nieuws

Laatst was ik op bezoek bij een mooi bedrijf in Den Bosch. Succesvol en.. met nog meer potentie. Het bedrijf zat echter ‘met de handen in het haar’. Wat was het probleem? Elke keer werden de verkeerde mensen aangenomen. Personeel kwam via via bij hen, via berichten op social media of Indeed. Enorm zonde want de wereld lag feitelijk aan hun voeten. Toch trapten ze elke keer weer in dezelfde val.

Recruitment is een vak. Het aannemen van mensen is bovendien niet iets wat je erbij doet, maar tijd kost. Zeker nu we te maken hebben met de ‘war for talent’. Toch schromen werkgevers nogal eens om een recruiter in te schakelen. Ze denken zelf de mensen wel te kunnen vinden, en/of hebben niet door wat de toegevoegde waarde van een recruiter is. Daarom hieronder de argumenten waarom wél een recruiter:

1. Een recruiter is sparringpartner voor het bedrijf. Bijvoorbeeld als het gaat om het scherp krijgen van het functieprofiel. Wat voor iemand is nodig? Wat gaat iemand doen, heeft ie gedaan en brengt hij of zij aan kwalificaties mee? De recruiter heeft veel ervaring op dit gebied en kan daardoor goed adviseren. En vervolgens blijft hij of zij sparringpartner tijdens de rest van de sollicitatieprocedure. Feitelijk is de recruiter de verlengde arm van de HR afdeling.

2. De recruiter heeft tijd. Want dat kost het. Het zoeken in de markt (via social media en job boards) is bijzonder tijdsintensief. Zeker nu de arbeidsmarkt krap is. Tijd die een opdrachtgever niet heeft. Of die hij beter kan besteden aan andere zaken.

3. De recruiter is expert op het gebied van het voeren van gesprekken.
Het is per slot van rekening zijn of haar vak. Het door structuur en gesprekstechnieken blootleggen wat iemand drijft, waar hij goed in is, waarde toe kan voegen, wat hij werkelijk heeft gedaan en waarin hij zich wil en kan ontwikkelen. Verborgen agenda's boven water toveren ook. Daarbij komt dat de recruiter niet  zichzelf hoeft te verkopen. Regelmatig maak ik het namelijk mee dat een bedrijf tijdens een sollicitatiegesprek vooral over zichzelf en de functie praat, in plaats van scherp te krijgen of de kandidaat écht over de juiste hard en soft skills beschikt. 

4. De recruiter heeft zijn/haar eigen netwerk
Van onschatbare waarde is de ‘database’ van de recruiter. Waarbij het cruciaal is dat de recruiter contact blijft houden met zijn of haar kandidaten. Het maakt dat die kandidaten als eerste contact met jou opnemen als ze weer op de markt komen. En je hoort wanneer dat op (korte) termijn gaat gebeuren vanwege het feit dat iemand bijvoorbeeld boventallig is. 
Bovendien bellen recruiters  de hele dag met de meest uiteenlopende profielen via jobboards of Linkedin. Kandidaten die ze niet altijd direct kunnen plaatsen, maar wel enige tijd later kunnen koppelen aan een vacature.

5. De recruiter is gids bij employer branding en candidate experience
Om begrippen als employer branding en candidate experience kun je als werkgever echt niet meer heen. De recruiter kan een bedrijf daarin bij de hand nemen.  Bij LEF maken we bijvoorbeeld ‘werken bij' pagina’s voor onze opdrachtgevers. En pakken de lead bij het maken van bedrijfsfilmpjes. Ontzettend belangrijk wil je als bedrijf mee blijven doen op de arbeidsmarkt.

Daarom dus wél een recruiter!

Nieuwsgierig naar een persoonlijke kennismaking met LEF Recruitment?
Neem gerust contact met ons op!
LEF Recruitment, info@lefrecruitment.nl, 073 - 888 454 1 of wendy@lefrecruitment.nl, telefoon 06 37 20 18 32.

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Wendy Smits
Publicatie datum
31-1-2019 14:00
Deel dit artikel
toggle Vragen? Chat met ons!STEL JE VRAAG
Consultant toggle
send

Sorry

Op dit moment is er niemand online. Laat je gegevens hier achter, dan nemen wij contact op.

Bedankt

Bedankt voor de informatie, we nemen snel contact met je op.
LEF Recruitment gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close