Feedback van kandidaten om de candidate experience te verbeteren

Categorieën: Blogs

Wist je dat maar liefst 72% van de kandidaten een negatieve ervaring tijdens de sollicitatieprocedure deelt via bijvoorbeeld een (online) review? En dat 55% van de kandidaten een bedrijf vermijdt na het lezen van zo’n negatieve review? Dat blijkt uit onderzoek van Human Capital Institute. Zorgwekkende cijfers, want dat betekent dus ook dat slechte ervaringen jouw employer brand direct kunnen beschadigen. Om de ervaring van kandidaten te verbeteren, vragen wij vanuit LEF Recruitment en LEF Green actief om feedback.

Sinds ik iets langer dan een jaar geleden begon met het regelmatig plaatsen van blogartikelen, heb ik veel over de candidate experience gesproken. De candidate experience staat voor de ervaringen die kandidaten tijdens een sollicitatieprocedure met jouw bedrijf opdoen. Eigenlijk is die uitleg niet helemaal dekkend, want de kans is groot dat het eerste moment van interactie (van een kandidaat met jouw bedrijf) niet begint bij het lezen van de vacature. Een kandidaat kan voordat hij/zij besluit te solliciteren namelijk al met jouw bedrijf in contact komen als klant of als volger op social media bijvoorbeeld.

 Social media als pijnpunt

Uit een artikel van Werf & blijkt dus ook dat een van de grootste pijnpunten met betrekking tot de candidate experience te maken heeft met social media. Het is inmiddels voor het grootste deel van de bedrijven en organisaties in Nederland wel duidelijk dat je om social media niet heen kan. Het is een belangrijk onderdeel van elke communicatiestrategie en zodra je het effectief inzet (goede content, mogelijk adverteren) dan kan het je concrete resultaten opleveren. Maar nog steeds vergeten bedrijven en organisaties dat ook bij social media alles draait om interactie – het is dus heel leuk om constant te zenden (content plaatsen), maar als je vervolgens vergeet te reageren (interactie) levert die content niet zoveel op.

Ik ben het eens met wat er in het artikel genoemd wordt qua oplossingen: zorg dat je correct, behulpzaam en uitnodigend reageert. Ga dus ook op social media de interactie met lezers en bezoekers aan, want dit stimuleert jouw employer brand en vergroot dus ook de kans dat toekomstige kandidaten graag reageren op jouw vacature. Dat brengt mij meteen bij een bruggetje: Ook het verbeteren van de candidate experience draait om interactie.

In het artikel van Werf & stond nog een interessante zin die mij is bijgebleven: “… We willen als recruiters alles erover (candidate experience) weten, maar het lukt ons blijkbaar nog niet (goed) genoeg om de lessen om te zetten in concrete verbeterpunten.” Ik ben het daarmee eens. Er wordt genoeg gezegd over de candidate experience, er worden jaarlijkse onderzoeken uitgevoerd, maar nog steeds blijven kandidaten negatieve ervaringen hebben tijdens het sollicitatieproces. Daarom werken we bij LEF Recruitment en LEF Green nu met een systeem voor feedback. De input die we van kandidaten krijgen worden leidend bij het beoordelen en implementeren van verbeterpunten.

Ratecard

De tool die wij gebruiken voor het vragen, meten en implementeren van deze feedback heet Ratecard. Met Ratecard heb je de mogelijkheid om een geautomatiseerd proces in gang te zetten dat het makkelijker maakt om feedback te vragen aan kandidaten. Bij ons zijn die kandidaten die wij om feedback vragen de mensen die bij ons een procedure instappen. Dat start dus vanaf het moment dat we een kennismakingsgesprek hebben via Microsoft Teams bijvoorbeeld. Het maakt dan uiteindelijk niet uit of deze kandidaat na de kennismaking wel of geen match blijkt te zijn, de kennismaking is het startmoment van de procedure waar we feedback over vragen.

Hoe zijn de ervaringen met LEF Recruitment of LEF Green? Wat zijn concrete verbeterpunten? Wat is er tiptop bevallen en wat valt er tegen? We zijn doorgrondend en gericht in onze vraagstelling, want we zijn erop gebrand de candidate experience voor onze kandidaten goed te laten verlopen. Laat ik vooropstellen dat we blij zijn met elke vorm van feedback die we ontvangen, maar het is ons opgevallen dat de reacties ten opzichte van het aantal kandidaten dat we spreken tegenvalt. Daarom ben ik benieuwd naar input om de reactie ratio onder onze kandidaten te verhogen. Hoe kunnen we kandidaten zodanig inspireren dat zij na het doorlopen van een procedure feedback geven op onze werkwijze via ons systeem?

Jouw feedback

Ik ben dus erg benieuwd naar feedback van mijn eigen netwerk. Wat doen jullie om feedback te vragen van kandidaten? En hoe is de reactie ratio van deze kandidaten? Wat voor vragen stellen jullie? En natuurlijk ook niet geheel onbelangrijk: Ben je een kandidaat en heb je een procedure bij ons gevolgd, wat zorgt er dan voor dat jij jouw bevindingen met ons zou willen delen? Ik hoor erg graag van je!

Over Joris

Het nieuwe selectiemiddel: het curriculum future - Joris VerhoevenAls oprichter van LEF Recruitment en Expert in Recruitment, durf ik te stellen dat recruitment mijn grootste passie is. Daarnaast ben ik medeoprichter van LEF Green en het platform Jobstoryz. Ik heb een kraakhelder doel voor ogen. We treden buiten de gebaande paden met betrekking tot recruitment, werving en selectie. Op die manier geven we het woord lef op onze eigen manier vorm.

 

 

Lees verder: 'Bellen tijdens de sollicitatie procedure''Nieuws met LEF' en 'Waarom wij wél gebruik maken van de DISC-test tijdens de selectieprocedure' 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Joris Verhoeven
Publicatie datum
18-5-2021 9:21
Deel dit artikel
LEF Recruitment gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close