Door: Demi Christensen 8-4-2021
Bellen voor een sollicitatie. We bellen minder, maar appen en mailen juist meer. Toch blijkt er uit onderzoek juist dat spraak (en dus bellen) cruciaal is voor het opbouwen van een band. Bij LEF zijn we ook van mening dat dit erg belangrijk is tijdens de sollicitatie procedure. Benieuwd waarom? Lees het in deze blog. Heb je nog andere vragen over solliciteren of wil je graag tips? Neem dat gerust contact met ons op! We helpen je graag.
'Ik ben echt pro-telefoneren. Zowel met collega's als met de klant of sollicitant. Je voelt de stemming van de ander beter aan en kan daar dus ook op inspelen. Ik pak dan ook eerder de telefoon dan dat ik een mailtje stuur en dat is echt een voordeel in deze Corona-tijd merk ik. Met al dat thuiswerken wil je ook wel eens vertellen hoe je weekend was of welke gekke situatie je nu weer mee gemaakt hebt. Aan de telefoon komen zulke anekdotes sneller naar voren.'
'Buiten het feit dat de mail of app ook vaak wordt gebruikt om 'er van af te zijn' vind ik deze vorm van communiceren zeker niet zonder risico's. De ontvanger leest wat je schrijft en mist hierbij het gevoel of eventuele verdere onderbouwing van de zender. Een boodschap, hoe goed deze dan ook bedoeld is, kan totaal anders gelezen en geïnterpreteerd worden. Tevens kan de ontvanger ook direct reageren waardoor ruis wordt voorkomen. Naast het feit dat ik een telefoontje persoonlijker vind, is het dus ook in mijn ogen effectiever en 'veiliger'.'
'Pak inderdaad vaker de telefoon! Spraak voegt inderdaad altijd verrassend veel toe aan een contact. Het geeft energie en het zorgt voor verbinding. Al moet ik zeggen, dat ik zelf uit oogpunt van efficiency ook vaak liever een app of mail stuur. Maar als je echt wilt binnenkomen en een verschil wil maken, pak dan de telefoon. Ik geef het ook graag mee als tip aan sollicitanten: als je geïnteresseerd bent in een vacature, mail dan niet alleen je CV, maar bel ook even! Informeer telefonisch even naar de vacature, stel de vragen die je hebt. Het valt mij altijd op, hoe snel je op die manier meer gevoel krijgt bij een kandidaat. Het geeft kleur aan iemand en trekt hem of haar meteen uit de grijze massa.'
'Bellen is altijd spannend, want wie krijg je aan de lijn en voor vele kandidaten niet de eerste stap, waardoor ik vaak begin met een berichtje. Dit is gemakkelijk voor mij en voor de kandidaat, want we bepalen zelf wanneer we tijd hiervoor vrij maken. De vraag is wel of het ook effectief is, want begrijpen we elkaar echt? Tijdens het bellen hoor je elkaars stem, kun je als recruiter meerdere vragen stellen en natuurlijk meer vertellen over het bedrijf en de functie. Ik denk dan ook om de juiste match te kunnen maken, bellen van belang is.'
'Mijn mening is dat telefoneren en een bericht sturen naar een kandidaat beiden net zo belangrijk is. Mocht er in een profiel op LinkedIn een telefoonnummer staan, gaat mijn voorkeur uit om eerst een berichtje te sturen wanneer het uitkomt om te bellen. Hierdoor overval ik een kandidaat niet met een onverwacht telefoontje. Tevens geeft dit de kandidaat ruimte om een mogelijke vacature of vraag door te nemen. Wel vind ik het belangrijk om voordat ik een intake inplan met een kandidaat hem of haar telefonisch te hebben gesproken. Via spraak krijg je toch extra inzichten en gevoel bij een kandidaat.'
Over Demi
Als online marketeer bij LEF Recruitment & LEF Green is mijn belangrijkste missie het verbeteren van de vind- en zichtbaarheid. Dit doe ik door middel van ludieke campagnes én een verfrissende blik. Want wij matchen met LEF!