Door: Demi Christensen 28-10-2021
Heb je binnenkort een video sollicitatie op de planning? Of wil je graag een sollicitatievideo versturen? Fantastisch! Dit kan de eerste stap zijn richting een nieuwe baan. Het enige wat je nog hoeft te doen is enthousiast, sympathiek en zelfverzekerd over te komen en je potentiële werkgever ervan te overtuigen dat jij de beste kandidaat bent voor de functie. Toch kan een video sollicitatiegesprek of sollicitatievideo spannend zijn want in tegenstelling tot een 'live' gesprek vertellen nu alleen jouw ogen, gezicht en schouders het verhaal op een beeldscherm. Benieuwd hoe je toch een verpletterende indruk kunt maken? Onze recruiters geven tips!
''Onze intakegesprekken via teams zijn inmiddels niet meer weg te denken. Gelukkig beginnen ze niet meer met 'Hoor je mij?', nee? O, ik hoor jou wel…'. We zijn er inmiddels helemaal aan gewend. Toch mag er meer aandacht komen voor hoe je overkomt op beeld. Want al kunnen we je geen kop koffie meer aanbieden, we kunnen wel proberen een gesprek te voeren dat zo natuurlijk mogelijk is. Heel belangrijk is, dat we lichaamstaal meekrijgen. Zorg daarvoor dat we niet alleen je gezicht zien, maar ook de rest van je lichaam en je handen. Dus: hang niet met je hoofd in je laptop. Ga verder van de camera afzitten. Neem een ontspannen gesprekshouding aan. En pak vooral ook zelf die kop koffie erbij!''
''Non-verbale communicatie zoals stemgeluid, intonatie en lichaamstaal zeggen meer dan duizend woorden. Een goede kandidaat neemt een proactieve houding aan en gebruikt zijn lichaam om zijn of haar boodschap kracht bij te zetten. Daarnaast weet een goede kandidaat de aandacht vast te houden. Daarvoor is het belangrijk dat de kandidaat een natuurlijk, gevarieerd spreektempo hanteert. Ik verwacht dat met name stemgeluid belangrijk is bij het solliciteren middels een video. Op video vang je toch net iets minder op van iemands handgebaren, gelaatsuitdrukkingen, oogcontact enzovoort. Juist hierdoor denk ik dat een kandidaat zich echt kan onderscheiden op basis van volume, snelheid en intonatie.''
''Video wordt steeds populairder, ook tijdens het sollicitatieproces. Zo is een video veel persoonlijker dan een sollicitatiebrief of CV én komt je boodschap veel krachtiger over. Maar hoe ga je dat aanpakken? Mijn tip klinkt heel simpel, maar is nog best lastig met een draaiende camera voor je gezicht; vertel jouw verhaal zoals het ook aan de buurvrouw op een verjaardag zou vertellen. Wanneer je met enthousiasme over een mogelijk nieuwe werkgever of baan spreekt, zul je dat automatisch ook op beeld terugzien. Hoe meer je een script uit je hoofd leert, hoe minder natuurlijk dit zal overkomen.''
''Het is alweer een aantal jaar geleden dat wij bij LEF Recruitment zijn gestart met video's. Iets waar we van begin af aan in geloven en wat steeds professionelere vormen krijgt. We merken echter wel dat het plaatsnemen voor de camera niet voor iedereen een feest is. Mijn tips zijn dan altijd: (1) verdeel je gewicht goed tussen twee benen en aard met de grond; (2) weet wat je wat je wilt zeggen, maar pin jezelf niet teveel vast aan een vooraf opgestelde tekst; (3) praat duidelijk en gebruik intonatie in je stem; (4) gebruik lichaamstaal om niet te stijf over te komen; (5) tot slot: weet dat je het altijd nog een keer kunt doen, dus wat is het ergste wat er kan gebeuren? Als je op deze manier voor de camera plaatsneemt zul je merken dat je het zelfs leuk gaat vinden :-) Succes!''
Zet hem op en toitoitoi bij jouw video sollicitatiegesprek of sollicitatievideo! Wil je meer sollicitatietips? Volg ons dan op LinkedIn, Facebook & Instagram.
Over Demi
Als online marketeer bij LEF Recruitment & LEF Green is mijn belangrijkste missie het verbeteren van de vind- en zichtbaarheid. Dit doe ik door middel van ludieke campagnes én een verfrissende blik. Want wij matchen met LEF!