Door: Demi Christensen 8-12-2022
Wat gaat de tijd toch snel. De laatste maand van het jaar is alweer bijna voorbij. Een maand waarin de agenda’s vol staan met kerstborrels, etentjes en andere leuke activiteiten. Daarnaast is het altijd leuk om stil te staan bij het afgelopen jaar en vooruit te blikken op het komende jaar. Zo schreven wij het afgelopen jaar blogs over ‘weer aan het werk gaan na een burn-out’, ‘5x Tips voor je eerste of tweede baan’ en ‘7x Tips voor een goed LinkedIn-profiel’. Want werken doe je met LEF!
De arbeidsmarkt voorspellen blijft een interessant onderwerp voor bedrijven, werknemers en economen. Het blijft moeilijk om te voorspellen wat er in de toekomst staat te gebeuren, maar er zijn enkele trends waar we naar kunnen kijken om een idee te krijgen wat er mogelijk is. Zo wordt er volgend jaar een toename verwacht in het gebruik van video via platforms zoals LinkedIn, Instagram en TikTok en staat ook het belang van employer branding weer centraal (bron: Frankwatching, 2022).
Maar er is méér! Daarom vertellen wij graag wat onze verwachtingen voor de arbeidsmarkt van 2023 aan jou. Hiervoor trokken Lynn en ik (Demi) onze collega’s aan hun jasje en vroegen hen naar hun ideeën en voorspellingen van het aankomende jaar. Maar voor het zo ver is blikken wij terug op het afgelopen jaar.
Eerst een korte terugblik op onze voorspellingen van 2022! De meeste voorspellingen gingen over de oververhitte arbeidsmarkt. Zo zei onze collega Joost – "De krapte op de arbeidsmarkt is groot, werkgevers zijn naarstig op zoek naar goede kandidaten". Dit werd bevestigd door Jeanne "Een werkzoekende solliciteert niet bij een organisatie, maar het bedrijf solliciteert bij de werkzoekende". De krapte op de arbeidsmarkt hebben we allemaal wel ervaren, toch? Net als de extreem lange rijen op Schiphol, tot aan het sluiten van restaurants en het inperken van de treindiensten - we konden er dit jaar niet omheen.
Terug naar de arbeidsmarkt. Niet alleen de krapte werd benoemd, ook het cv werd ter discussie (of ter sprake gebracht) gesteld. Hier zei onze collega Joris het volgende over - "Er komt steeds meer ruimte voor de ambitie van iemand in plaats van dat de ervaring en het verleden de doorslag geven." Daarnaast voorspelde ik (Demi) dat employer branding populariteit ging winnen - "In 2022 employer branding voor werkgevers nóg belangrijk gaat worden." Thema’s die ook dit jaar weer in onze voorspellingen zijn terug te vinden!
Ieder jaar vinden er veranderingen plaats op de arbeidsmarkt. Lees hieronder de voorspellingen van onze collega’s:
Joris Verhoeven: "Ik voorzie dat in 2023 het cv nog meer op de achtergrond gaat verdwijnen bij de labels van LEF. Want in onze ogen is ambitie, intrinsieke motivatie en persoonlijkheid véél belangrijker om tot een duurzame match te komen."
Demi Christensen: "Ik verwacht dat er in 2023 nóg meer gebruikgemaakt gaat worden van geavanceerde technologieën in het recruitmentproces (AI, chatbots, etc.). Hierdoor zal het recruitmentproces steeds meer geautomatiseerd en effectiever worden. Daarnaast blijft er meer persoonlijke tijd over voor jou als kandidaat."
Jeanne Vermeulen: "Een trend die ik opmerk, is dat de focus steeds meer komt te liggen op werk-privé balans. De term papa-dag wordt regelmatig benoemd en parttime werken is de norm geworden. Waar organisaties in het begin nog wat stug waren over deze verschuiving, verwacht ik dat in 2023 meer draagvlak voor komt. Extra fijn voor jou als kandidaat!"
Stef de Gram: "Ik verwacht dat er in 2023 meer ruimte komt om parttime te werken, met name door de groeiende vraag naar flexibiliteit in de arbeidsmarkt. Bedrijven die blijven vragen om fulltimers, gaan het verwacht ik moeilijker krijgen om het juiste talent aan te trekken en verder te groeien. Dit bekent meer parttime kansen voor jou!"
Joost de Wijs: "Hoewel de ‘piek’ achter de rug lijkt, zal ook in 2023 zal de arbeidsmarkt krap blijven. Daarom verwacht ik een vergelijkbaar jaar als 2022. Kortom: ik voorspel een jaar waarin jij als kandidaat veel keuzes hebt en werkgevers zich flexibeler moeten opstellen."
Linda den Teuling: "2022 was een jaar waarin de krapte op de arbeidsmarkt nog groter werd. Ik verwacht dat dit nog wel even gaat duren. Maar ik voorspel ook dat zowel de werkgever als de werkzoekenden beter gaan nadenken over wat voor baan of kandidaat ze nu echt willen én blij van worden."
Over Demi
Als online marketeer bij LEF Recruitment & LEF Green is mijn belangrijkste missie het verbeteren van de vind- en zichtbaarheid. Dit doe ik door middel van ludieke campagnes én een verfrissende blik. Want wij matchen met LEF!