Door: Joris Verhoeven 19-3-2021
Vacatures met een logo én bedrijfsnaam. Die zijn altijd echt, toch? Nou, niet altijd. Het is geen nieuwe ontwikkeling dat recruitmentbureaus een nep vacature plaatsen. Maar de laatste weken zien we het weer vaker voorbij komen én worden de pogingen ook brutaler. Waar er eerder een rode vlag kon verschijnen wanneer er te vaak naar onbekende relaties verwezen werd, worden er nu ook echte bedrijfsnamen en logo’s gebruikt bij nep vacatures. Brutaal en onverantwoord.
Vorige week deed zich tot tweemaal toe een bijzondere situatie voor. Met LEF Recruitment hebben we een fijn, groot netwerk opgebouwd in de regio. Onze relaties zijn voor ons ook échte relaties, omdat we graag met elkaar samenwerken. Toen we vorige week ontdekten dat bij twee van onze relaties een vacature uitstond, wilden we natuurlijk direct van dienst zijn. We pakten de telefoon op en pleegden een belletje: ‘We zien dat jullie een vacature open hebben staan. Hoe kunnen we jullie helpen?”
Onze relaties waren zich van geen vacature bewust. Dat kwam niet door miscommunicatie, maar er stond helemaal geen vacature open bij onze relaties. Wat is er gebeurd? Onze relaties zijn gebruikt om een nep vacature te creëren. Het is een ontwikkeling die we de laatste weken bij steeds meer recruitmentbureaus zien. Een nep vacature online zetten om kandidaten te lokken, een bestand op te bouwen en te laten zien dat het bureau nog relevant is. Ik heb het idee dat dit ook te maken heeft met corona, dat bureaus in zwaar weer verkeren en met vacatures hun relevantie willen aantonen.
Ik begrijp dat het niet makkelijk is om in zwaar weer te verkeren tijdens een crisis. Ook bij LEF Recruitment hebben we de impact van de crisis gemerkt. Maar een crisis geeft nooit het recht om nep vacatures te plaatsen en zowel kandidaten, relaties en branchegenoten te misleiden. Daarom wil ik met dit artikel ook graag benoemen dat wij ons hier vanuit LEF Recruitment en LEF Green van distantiëren.
Het herkennen van een nep vacature is moeilijk, voor zowel de kandidaat als de relatie. Al weet je als relatie zelf natuurlijk goed wanneer een vacature niet door jullie is uitgezet. Bij een ander bedrijf werkt dat anders, dat kun je niet altijd controleren. Mocht je als kandidaat het gevoel hebben dat een vacature niet echt is, doe dan altijd navraag.
Voor relaties zou ik ook nog de functie Google Alert kunnen adviseren. Door een Google Alert in te stellen, krijg je een melding wanneer jullie naam op het internet verschijnt. Wanneer er dus een ten onrechte een vacature gepubliceerd wordt met jullie bedrijfsnaam, krijg je hier een melding van. Dat is tot nu toe de snelste en meest efficiënte manier om een nep vacature de kop in te drukken.
Laten we samen alert blijven voor dit soort praktijken. Het is niet verantwoord om de naam van een relatie ten onrechte te gebruiken. Het is ook niet verantwoord om met kandidaten een procedure te starten terwijl zij uiteindelijk hun tijd en energie in iets stoppen dat niet bestaat. Zie je als relatie of kandidaat een nep vacature voorbij komen? Zeg hier dan zeker iets van.
Het plaatsen van nep vacatures is naar ons inziens totaal niet volgens De Recruiter Code. Deze code staat voor integriteit en is ontwikkeld voor en door vakgenoten. Mocht je als bureau deze blog lezen en een nep vacature geplaatst hebben, dan wil ik je graag vragen om hier per direct mee te stoppen. Er zijn genoeg branchegenoten, waaronder ikzelf, die andere recruiters in zwaar weer willen helpen door kennis en ervaring te delen.
Over Joris
Als ondernemer ben ik eigenaar van LEF Recruitment en mede-eigenaar van LEF Green en Jobstoryz. In mijn blogs deel ik mijn belangrijkste ondernemerslessen of breng ik je op de hoogte van trends binnen recruitment. Met mijn bedrijven heb ik een kraakhelder doel voor ogen: we treden buiten de gebaande paden binnen recruitment en werving en selectie.