Dit verwachten onze recruiters van 2022

Categorieën: Blogs

Wat betekent dat voor jouw carrière? 

Eén keer per maand trekken Demi en ik (Nikki) onze collega’s aan hun jasje. We zijn benieuwd naar hun bevindingen over bepaalde onderwerpen. Zo vroeg Demi hun ideeën over jezelf presenteren op beeld, het nieuwe werken  en bellen tijdens een sollicitatieprocedure. Bij LEF Recruitment zijn we namelijk veel meer dan recruiters die alleen met cv’s schuiven. 

Wij gaan voor een duurzame relatie en die relatie begint bij een duurzame match. Voor onze relaties (werkgevers) willen we het beste talent aan het team toevoegen. Voor jou als kandidaat, oftewel professional, betekent dit dat we jouw carrière-partner willen zijn. Want werken doe je met LEF!

Het nieuwe jaar klopt op de deur en staat klaar om ons te verwelkomen. Met ieder jaar dat passeert, veranderen er dingen binnen de arbeidsmarkt. Soms pakt dat erg goed uit, soms is dat iets waar we liever niet aan terugdenken. Hoe je het wendt of keert: een goede voorbereiding is belangrijk. Daarom deed ik een rondje langs mijn collega’s om ze te vragen naar hun ideeën van de arbeidsmarkt in 2022. 

Denise Eikemans – Recruitment specialist

“Ik denk dat we in 2022 twee duidelijke en blijvende ontwikkelingen gaan zien op de arbeidsmarkt. Het flexibel werken is mede door corona in een sneltreinvaart opgekomen de laatste twee jaar. De balans tussen werk en privé is hierdoor belangrijker dan ooit. 

Voor werkgevers is het dus absoluut van belang om hierop in te spelen. Het aanbieden van thuiswerken kan namelijk écht het verschil maken in het aantrekken van nieuw personeel. De tweede ontwikkeling is die van het steeds meer naar de achtergrond verdwijnende cv. Een cv is eigenlijk niets meer dan een opsomming van wat je gedaan hebt en van wie je in het verleden was. Het zegt vrij weinig over wie je nu bent én waar je naartoe wilt. 

Bij LEF Recruitment spelen we hier al mooi op in door het curriculum future (cf) in te zetten. Wij kijken hiermee naar de toekomst door ambities van kandidaten centraal te zetten. Natuurlijk moeten we het verleden niet compleet uit het oog verliezen, maar ik denk wel dat dit een minder grote rol gaat spelen. Ga je binnenkort solliciteren? Denk dan goed na over wie je bent en waar jouw ambities liggen, dan heb jij alvast een streepje voor!”

Jeanne Vermeulen - Recruitment specialist

Ik verwacht dat de arbeidsmarkt eerst nog krapper gaat worden voordat er meer balans komt. Als ik de vacatures die ik nu heb openstaan vergelijk met een jaar geleden, toen we al in een krappe markt zaten, is het verschil in werving bizar. Het is een echte kandidatenmarkt geworden. Een werkzoekende solliciteert niet bij een organisatie, maar het bedrijf solliciteert bij de werkzoekende. Als je nu als organisatie niet meegaat zullen kandidaten voor de concurrent kiezen. Wat heb jij als organisatie een nieuwe collega te bieden? En hoe communiceer je dit? Daar moet de focus (nog meer!) liggen. 

Joost de Wijs – Wervingsspecialist

“Wat te verwachten in 2022? De NOS kopte op de dag van schrijven van dit stukje ‘werkeloosheid bereikt laagterecord’. De krapte op de arbeidsmarkt is groot, werkgevers zijn naarstig op zoek naar goede kandidaten. Voor kandidaten betekent dit dat zij, naast hun eigen zoektocht naar geschikte vacatures, ook meer dan ooit benaderd worden door recruiters. Hierdoor kunnen kandidaten wat kritischer kijken naar het bedrijf en de functie waarvoor zij willen solliciteren. Persoonlijk denk ik dat deze ontwikkeling nog wel even voortduurt, wat onze taak als recruiters dan weer uitdagender maakt.”

Demi Christensen – Marketeer

“Op dit moment zijn er in Nederland meer vacatures dan werkzoekenden, iets wat al meer dan vijftig jaar niet het geval is. Daarom verwacht ik dat in 2022 employer branding voor werkgevers nóg belangrijk gaat worden. Hoe profileer je jezelf als werkgever? Denk hierbij aan vragen als waarom zouden potentiële kandidaten bij jou willen werken? Of wat heb je ze te bieden? Communiceer dit ook duidelijk met de kandidaten. Laat dit bijvoorbeeld zien door middel van een werkgeversvideo, waarin ze een blik kunnen werpen op hun nieuwe werkplek of potentiële collega's. Kortom: trigger kandidaten zodat ze bij jou aan de slag willen!”

Joris Verhoeven – Expert in recruitment

“Ik ben alweer tweeëntwintig jaar werkzaam in de arbeidsbemiddeling en recruitment. In deze periode heb ik vele markten en conjuncturen meegemaakt. Zo schaars dat sommige profielen nu zijn is eerder niet voorgekomen. Toch vind ik het een vriendelijkere markt dan hij ooit was toen er ook schaarste heerste. Dit komt in mijn beleving door het feit dat de realiteitszin meer voor ogen wordt gehouden.

Natuurlijk zien we salarissen stijgen en wordt er op bepaalde plekken meer geboden dan gewend zijn, maar zo buitenproportioneel als ik weleens heb gehoord is het nu niet. Relaties denken graag mee om de beste nieuwe collega aan hen te verbinden. Er komt steeds meer ruimte voor de ambitie van iemand in plaats van dat de ervaring en het verleden de doorslag geven. Voor professionals die een nieuwe baan zoeken adviseer ik in deze markt vast te houden aan je ambitie en intrinsieke motivatie. Met de kennis van deze twee thema’s zoek je een nieuwe werkgever uit. Daar is het nu tijd voor. Het is, net als iedere andere tijd overigens, een mooie markt waarin we ons verkeren met kansen voor werkgever én werknemer. Profiteer hier allen van :-)

Dat klinkt in ieder geval als een positieve ontwikkeling. Waar kijk jij het meest naar uit en met welke tip ga je aan de slag? Laat het ons zeker weten via bijvoorbeeld Instagram of LinkedIn . :)

Nikki Pommer – Brand Marketeer

Vooruit, dan ook nog mijn ideeën over de arbeidsmarkt voor 2022: “Zoals Jeanne het al zegt, is het een kandidatenmarkt geworden. Hierdoor moeten bedrijven een stap harder zetten om de juiste collega aan het team toe te voegen. Ik vind dat in essentie eigenlijk helemaal niet zo’n slechte ontwikkeling: ik denk dat het een gelijkwaardige wisselwerking nog beter stimuleert. Ondanks dat jij als kandidaat dus hoogstwaarschijnlijk veel keuze en mogelijk ook aanbiedingen krijgt, wil ik daar wel bij benoemen dat het belangrijk is om daar zorgvuldig mee om te gaan. Je ziet bijvoorbeeld dat ghosting  populairder wordt binnen recruitment vanuit kandidaten. Blijf correct en positief naar bedrijven die interesse hebben om met jou te werken, zo werk je ook aan een netwerk voor de toekomst.”

LEF Recruitment - Nikki PommerOver Nikki

Als Brand Marketeer bij LEF Recruitment en Expert in Recruitment focus ik me op de marketingstrategie en de uitvoering hiervan. Mijn belangrijkste taak is zorgen dat het merk LEF groeit en dat wij expert en koploper in recruitment zijn én blijven. Met een duurzame match in het achterhoofd zetten we die stap extra voor onze kandidaten en relaties, want #WijMatchen.

Lees verder: 'Een groet voor het einde van het jaar!', 'Het begrip ghosting wordt populairder' en '5 x tips om jezelf te onderscheiden op de arbeidsmarkt als young professional' 

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Auteur
Nikki Pommer
Publicatie datum
17-12-2021 14:22
Deel dit artikel
LEF Recruitment gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close